icon_m9

Om Leica

Innovativ kvalitet og design.

Leica kjennetegnes av sitt fokus på presisjon og fremstår som mer eksklusivt enn det meste på markedet. Det er mange typer fotografer som bruker Leica. Noen er i en klasse for seg; en kosmopolitisk gruppe av nobiliteter som Kertész, Rodshenko, Cartier-Bresson, Capa, Koudelka, Sieff og Salgado.

Jeg kjenner lukkertiden på lyden. Jeg kan si om lukkertiden på 1/60 sek. er korrekt; eller om det er 1/42 sek. Jeg kan si om kameraet er tomt eller med film avhengig av lyden. Leica er musikk. Jeg er jazzfotograf og det er nesten som å høre en melodi!
-Guy Le Querrec, Magnum-fotograf

Leica-entusiastene er ikke helt som alle andre fotografer. Leica er for kjennere, og sakte, men sikkert har Leica utvidet produktassortimentet slik at også mannen i gata kan skaffe seg en Leica. Importøren av Leica i Norge, Bresson AS, har opplevd at omsetningen har fordoblet seg på få år. Leica velges spesielt av profesjonelle og hobbyfotografer som ønsker noe ekstra, og som verdsetter Leicas design, kvalitet og filosofi.

HISTORIEN OM EN TYSK FINMEKANIKER
På begynnelsen av 1900-tallet var det vanlig å bruke store platekameraer som var avhengig av stativ. I 1913 utviklet Oskar Barnack den første prototypen på den håndholdte Leicaen, noe som var mye enklere å ta med seg og bruke.

Leica 1920

Leica-fotografi fra 1920

Oskar Barnack var en svært dyktig finmekaniker. Han var astmatiker og hadde vanskelig for å bære rundt på store og tunge kameraer med stativ og glassplater. Han drømte om å utvikle et lite kamera med høy kvalitet og bygget de første prototypene hos Ernst Leitz Optische Werke i 1913. Det var ment som et kompaktkamera for landskapsfotografering, og spesielt for fjellturer. Han valgte dermed å benytte den samme filmen som ble brukt i filmkameraer, 35 mm-formatet, men utvidet rammestørrelsen til 24 mm x 36 mm. Han visste ikke da at hans avgjørelse skulle utvikle seg til å bli det verdensomspennende standardfilmformatet som både reportasjefotografer og amatører benyttet seg av i tiårene fremover. De første fotojournalistiske bildene ble tatt i Wetzlar med ur-Leicaen av nettopp Oskar Barnack.

Da det 36 mm tykke, 77 mm høye og 138 mm lange kameraet ble lansert på Leipzig-messen i 1925, ble det oppstandelse i de fotografiske kretser. Vekten på bare 700 gram inkludert optikk var intet annet enn en revolusjon. Fotograf Erich Salomon forsto hvilket enormt potensiale som lå i dette nye kameraet. Han bruke sin lille Leica ved store politiske begivenhetene og til å ta hemmelige bilder av mennesker (han ble kalt ”the king of indiscretion”).

Oskar Barnack

Oskar Barnack

KVALITETSKAMERAER SOM PERLER PÅ EN SNOR
Leica fortsetter ufortrødent å produsere sine M-kameraer som fortsatt er det lille, utrolige, reportasjekameraet som ingen kan utfordre. De fleste objektiver produsert siden 1954 kan fortsatt brukes.
M3 kom i 1954, M4 i 1967, M5 i 1971, M6 i 1984, M7 i 2002, mens det første digitale M-kameraet, Leica M8, kom i 2006. På produktlanseringen 09.09.09 innfridde Leicas nye direktør Rudi Spiller igjen. Leica M9 har alt fotografene ønsker seg, og litt til. Men før Leica-fotografene i salen fikk fingrene i det nye kameraet, ble en helt uforberedt forsamlingen presentert for nok et produkt ”Made in Germany”. Direktør Spiller tok frem Leica X1. Et kompaktkamera som til forveksling ligner en M9, men som har autofokus, innebygget blits og fast objektiv.

Leica_Production_11_sw-xs leica_production_15_300_sw_bearb-xs

DOKUMENTARFOTOGRAFENES BESTE VENN
Leica endret dokumentarfotografiet. De små håndholdte kameraene har uniformert fotografer i aviser og billedbyråer i en årrekke og gjort det mulig å fange historiske øyeblikk. Robert Capas bilde av soldaten som blir truffet av et skudd under den spanske borgerkrigen, Life-fotograf Eddie Adams bilder av henrettelsen av en Viet Cong-soldat i Vietnam, Nick Uts bilde fra samme sted av den nakne ”Napalm girl” og de amerikanske soldatenes planting av flagget på Iwo Jima fotografert av Joe Rosenthal, er alle berømte Leica-bilder. Kong Olav på Holmenkolltrikken under oljekrisen i 1973 er et av de mest kjente Leica-bildene i Norge, tatt av VG-fotograf Jan Greve.

For mange har Leicaen vært en så stor del av livet, at det har utviklet seg et slags kjærlighetsforhold mellom fotograf og kamera. De er villige til å betale litt ekstra for å få kameraene med den lille røde logoen.

Leica reklame