50mm Noctilux f0.95.
Tre dager før festivalen, etter undelig mange timers øving, skulle vi gjøre en lukket konsert for 50 mennesker. For å prøve ut låtvalget, og for å kunne spille for noen andre enn oss selv. Lise gjør seg klar backstage rett før konsert.

Dette er starten på en langvarig dokumentasjon av hverdagen til poporkesteret Briskeby. Gjennom min karriere i bandet Briskeby har jeg vært gjennom uendelig mange fotosessions, med utrolige mange gode, men like mange dårlige fotografer. Da jeg la trommestikkene på hylla i 2007, gikk det et lys opp for meg. Det var foto jeg var drevet mot. Ikke på noen som helst professjonell måte, men som en hobby, og en slags meditasjon.

Jeg fant fort ut at det å dokumentere mennesker og situasjoner var frigjørende, og nesten som å se en spillefilm, fordi man distanserer seg fra situasjonen. Man er bare på sidelinjen. Jeg plukket da opp et brukt Leica M8, med en 24mm Elmarit og ble forelsket i den enkle Leica-måten å fotografere på. Etter det har forelskelsen for Leica bare blitt større og større, og det er gjennom mine øyne og Leica sine unike objektiver at jeg skal dokumentere fra sidelinjen av hva Briskeby gjør i dag, og de kommende månedene. Øving til konserter, studioarbeid og forberedelser.

Briskeby har gjort én eneste konsert sommeren 2013, etter 8 års pause. For oss som band var det mye følelser involvert, og mye øving. Følelser fordi dette selvfølgelig var en tid i vårt liv som har preget resten av livene våres, og vi har bodd mer sammen i turnebuss, enn vi gjorde med våre kjære. Et spesielt vennskap som aldri vil forsvinne. Briskeby spilte over tusen konserter i Norge og resten av Europa i perioden 1999 til 2007. Så når det endelig var klart at vi skulle headline en av Norges største festivaler, som Will-I-Am og Sting hadde gjort de to foregående dagene, legger det selvfølgelig et stort press på oss.

Da vi først bestemte oss for å gjøre denne ene jobben, var vi alle enige om at vi måtte låte bedre enn noen gang. Friske opp de gamle låtene, og gå mer detaljert inn i sangene. Så vi plukket fra hverandre hver låt, og bygde dem opp på nytt. Det vil ikke si at vi gjorde om låter, men at vi rendyrket hva selve låten var. Og fikk til detaljer på en måte vi aldri klarte tidligere. Det var viktig for oss selv, slik at vi fikk en ny forståelse av hva hver enkel sang skulle formidle.

Ikke bare skal du levere på høyt nivå, noe vi var i stand til tidligere, men vi går på en 30 meter bred scene, foran 11.000 publikummere. Det er dessverre ikke noe du får øvd på, da vi kun skulle gjøre en konsert. Det ble en spesiell opplevelse for oss, og heldigvis også for publikum. Alt klaffet og folk danset og sang i én time og åtte minutter. Vi fikk da bekreftet noe vi ikke var klar over. Bandet var større enn hva vi trodde. Det at 11.000 publikummere kan alle våre sanger er helt fantastisk etter så mange år med opphold. Det gjør oss veldig stolte, og utrolig takknemlige. Det er hyggelig å se at så mange år med hardt arbeid fremdeles kan bety mye for mange mennesker.

50mm Noctilux f0.95.  Bulle (Bjørn) i øvingslokalet. Sett fra bak trommesettet. Det er ikke mange spor av glitter og champagne på øvingslokalet. Her er det kun hardt arbeid som gjelder. Vi begynner kl. 11.00 og holder på til rundt 21.00. Slik gjorde vi det når vi var aktive tidligere, og slik ble det også nå.

50mm Noctilux f0.95.
Bulle (Bjørn) i øvingslokalet. Sett fra bak trommesettet. Det er ikke mange spor av glitter og champagne på øvingslokalet. Her er det kun hardt arbeid som gjelder. Vi begynner kl. 11.00 og holder på til rundt 21.00. Slik gjorde vi det når vi var aktive tidligere, og slik ble det også nå.

50mm Noctilux f0.95. Lise i pausemodus etter fem timers øving.

50mm Noctilux f0.95.
Lise i pausemodus etter fem timers øving.

50mm Noctilux f0.95. Tre dager før festivalen, etter undelig mange timers øving, skulle vi gjøre en lukket konsert for 50 mennesker. For å prøve ut låtvalget, og for å kunne spille for noen andre enn oss selv. Lise gjør seg klar backstage rett før konsert.

50mm Noctilux f0.95.
Tre dager før festivalen, etter undelig mange timers øving, skulle vi gjøre en lukket konsert for 50 mennesker. For å prøve ut låtvalget, og for å kunne spille for noen andre enn oss selv. Lise gjør seg klar backstage rett før konsert.

Claus Heiberg - Trommeslager i Briskeby. Jobber som produsent for reklamefilmfirmaet Kandidat i Oslo. Bor i Larvik, med kone og to barn. Leica entusiast og estetiker.

Claus Heiberg – Trommeslager i Briskeby. Jobber som produsent for reklamefilmfirmaet Kandidat i Oslo. Bor i Larvik, med kone og to barn.
Leica entusiast.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Kategori

Leica M

Stikkord

, , , , , ,