Toyota Avensis skutt med Leica Summarit-S 35 f/2.5 på lukker 1/25, f/11 og ISO100.

Brosjyren som ble lovet sist ble lagt på is, men jeg fikk sjansen til å gjøre to opptak for byrået Saatchi & Saatchi på vegne av Toyota senere. Det var modellene Avensis, Prius+ og Hilux som skulle på et vinteropptak og et sommeropptak.

Jeg må si at Hilux og Leica S2 ligner på hverandre. De er begge arbeidshester, og hvis du har sett britiske Top Gears ekstreme test av Hilux så vil du skjønne hva jeg mener. Sterk, fleksibel, enkel å bruke og strippet ned til akkurat det du trenger. Alt handler jo til slutt om blender, lukker og iso. Gass, clutch og brems. Og svært slitesterk kvalitet.

Avensis og Prius+

I rundt minus 20 grader sent i februar hadde jeg med tre assistenter fordelt over to dager. Vi hadde lokasjoner på Sollihøgda, og i området lå det helt fantastisk snø på grantrærne i forhold til resten av østlandet. En utfordring var å finne nok snø etter en relativt snøfattig vinter. På grunn av kulden og den rå luften måtte bekymre meg mer for kroppene våre og den stakkarslige batteritiden på macen, enn kameraet selv.

Totalt skulle det skytes 8 bilder på over to lokasjoner, begge bilene i to vinkler, foran og bak. Vi brukte en stor Sunbounce til å flagge av de verste refleksjonene, og en håndblits til å gi smell i felgene. Leica Summarit-S 35 f/2.5 ble brukt hele veien og alle bildene ble tatt vertikalt.

På hver lokasjon ble det tatt 3 bilder vertikalt. En på bilen og to til siden som senere ble satt sammen for å kreere en mye større flate. Det var for å gi AD større muligheter for utsnitt og plassering. Jeg forstørret så og si den 45x30mm store brikken to og en halv gang, per bilde.

Toyota Avensis skutt med Leica Summarit-S 35 f/2.5 på lukker 1/25, f/11 og ISO100.

Toyota Avensis skutt med Leica Summarit-S 35 f/2.5 på lukker 1/25, f/11 og ISO100.

I kulden holdt Leica S2en ut på en og en halv dag på samme batteri og var skrudd på konstant. Det må jeg si er imponerende, og praktisk ikke minst. Kunden og jeg ble fornøyd, og bildene kommer kanskje på trykk i vintermånedene.

Vi fikk også besøk av denne svært innpåslitne bikkja. Assistent Calle Huth, kald som han er, står og prøver ut teknikken ignorering.

Vi fikk også besøk av denne svært innpåslitne bikkja. Assistent Calle Huth, kald som han er, står og prøver ut teknikken ignorering.

Hilux

På en av de varmeste dagene i april fikk jeg lov til å være på en kontainerplass langs Mosseveien med Hiluxen. Men dagen før opptak ringte Drammen havn og sa jeg ikke bruke lokasjon som avtalt på grunn av en uforutsigbar avtale med et oppryddingsarbeid. Heldigvis visste jeg om dette stedet bak Sørenga som var aktuelt, og en snill ansatt sa at det gikk helt fint selv på så kort varsel.

Snille folk rundt meg og en morsom dag, da disse monstrene som frakter kontainerne dundret om oss hele dagen. Vi fikk allikevel jobbet i fred. På dette oppdraget skulle vi egentlig ha to versjoner av Hiluxen, men det ble bare en. Denne hadde hardtop bak, og en genial innredning som man kan spesialbestille etter eget ønske. En perfekt fotografbil med rom og skuffer til alt.

Toyota Hilux skutt med Leica Summarit-S 35 f/2.5 på lukker 1/90, f/11 og ISO100. EV -1,5.

Toyota Hilux skutt med Leica Summarit-S 35 f/2.5 på lukker 1/90, f/11 og ISO100. EV -1,5.

Med meg hadde jeg to assistenter og vi skulle skyte denne bilen i to vinkler og ta noen frihåndsbilder. Jeg brukte samme skyteteknikk som på opptaket med Avensis og Prius+. Vi brukte her en Sunbounce som vi hadde pakket inn i svart stoff for å kunne få vekk de største refleksene. På en solfylt dag som denne ble det nødvendig. Vi brukte også blitz for å fylle inn felgene.

Leica S2 skuffer aldri, og er strippet for alle unødvendige tilleggsfunksjoner som de fleste kameraprodusenter nå til dags stapper kameraene sine fulle av. Det er et naturlig valg å bruke S2 på opptak, og passer perfekt til mitt tempo.

Det er lang vei å gå før jeg når den tekniske ferdigheten og erfaringen som den tyske bilfotografen Uwe Duettmann har. Han har blant annet gjort de nyeste merkekampanjene for BMW og Mercedes veldig nylig som bør sjekkes ut. Fremover skal det øves på muttern sin Saab.

Her har hele teamet kamuflert seg i noen kontainere. Assistent Sigbjørn Borud Evensen og Anders Solberg fra venstre. Fotograf Simen Øvergaard til høyre.

Her har hele teamet kamuflert seg i noen kontainere. Assistent Sigbjørn Borud Evensen og Anders Solberg fra venstre. Fotograf Simen Øvergaard til høyre.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Kategori

Leica S

Stikkord

, , , , ,